Ročníkové práce 2019

Prezentace ročníkových prací žáků 9. třídy

Dlouho očekávaný den pro všechny deváťáky nastal v sobotu 30. listopadu, kdy se konala prezentace jejich ročníkových prací. Témata si zvolili před rokem a nyní měli předvést výsledky svého celoročního snažení. Projekty byly opravdu různorodé, posuďte sami:

  • Klasická hudba včetně přehrávky klavírní skladby od Frederica Chopina
  • Německá letadla ve 2. světové válce – teorie i modelářská praxe
  • Tvorba vlastní knihy s rodinnými recepty v pevné vazbě
  • Předvýchova asistenčního psa – 7 měsíců převychovatelem štěněte budoucího vodícího/asistenčního psa
  • Návrh a tvorba modelu domu z kartónu
  • Stavba rakety – historie i současnost letů do vesmíru, domácí odpalování raket
  • Skládání elektronické hudby stylu dubstep
  • 8 měsíců se štěnětem loveckého psa zpracované i výtvarně formou komiksu
  • Animovaný film – o pěti minutách různých stylů animace
  • Braillovo písmo – pohled do světa nevidomých
  • Proces výroby dřevěné stoličky Jin&Jang
  • Strava bez lepku – teorie i praktické ukázky bezlepkového vaření

Po každé asi 20timinutové prezentaci následovaly otázky z publika a nebylo jich málo. Týkaly se nejčastěji motivace výběru tématu ročníkové práce, potíží při jejím zpracování, upřesnění faktů, ale i osobní otázky. Všichni deváťáci se zhostili svého úkolu se ctí a skvěle odprezentovali své práce, často i se značnou dávkou humoru a sebereflexe. Jak sami žáci deváté třídy zmiňovali, hodně náročné pro ně bylo vybrat vhodné téma a dlouhodobá práce na projektu, kdy často ztráceli trpělivost a motivaci, případně prokrastinovali, a pak odevzdávali vše na poslední chvíli.

Největší přínos jako rodič a divák vidím nejen v tom, že se tito mladí lidé měli možnost postavit před publikum s prezentací svého projektu, ale zejména v sebepoznání, které při zpracování svých prací učinili. Museli pracovat se svou vůlí, trpělivostí, cílevědomostí a systematičností. Často se rovněž museli naučit pracovat s moderními technologiemi a programy, což se jim do budoucna bude jistě hodit.

Díky si zaslouží také vedoucí ročníkových prací, kteří celý rok naše děti trpělivě provázeli tak, aby na konci každý mohl odevzdat teoretickou (písemnou část) a předvést svou prezentaci v PowerPointu před publikem.

Letošní ročníkové práce se opravdu povedly.

Jana Fialová